Etiketler

, , , ,

Gabriela-MistralLatin Amerika edebiyatı yazar/öykü incelemeleri dizisinden Gabriela Mistral sunumu…
Hazırlayan ve sunan: Gülayşen ERAYDA

GABRIELA MISTRAL

Güney Amerika’nın 1945 yılında Nobel Edebiyat Ödülü kazanan ilk kadın şairi Şili’li ozan Gabriela Mistral 1889 yılında Vicuña’da dünyaya gelir. Gerçek adı Lucía Godoy Alcayaca olan şairin duygu yüklü yapıtları evrensel boyutlara ulaşmış olup haklı bir üne sahiptir. Yazarlığının yanı sıra  uzun yıllar eğitimci olarak Şili’nin çeşitli bölgelerinde görev alır. 1918 yılında sert iklim koşulları olan Punta Arenas’ta göreve başlar. Ozan Nobel ödülü kazandığı ünlü “Desolación” ( Keder, 1922) adlı yapıtını burada kaleme alır. Daha sonra 1920 yılında Temuco ve 1921 yılında başkent  Santiago’da çeşitli okullarda çalıştıktan sonra, 1926’da Birleşmiş Milletler’de Şili Temsilcisi olan şair, 1932’de Napoli, 1933 yılında ise Madrid ve Lizbon’da konsolosluk görevlerinde bulunur. Hayran olduğu şairler Gabriel D’Annuzio ve Frederic Mistral’in adlarından oluşturduğu takma ismi Gabriela Mistral ile “Sonetos de la Muerte” (Ölüm Soneleri, 1914) adlı şiirini imzalamıştır.

1922 yılında Meksika’da çocukların eğitimi konusundaki çalışmalara katılmak üzere ülkesinden ayrılır. Meksika Hükümeti halkla olan ilişkisini göz önünde bulundurarak Gabriela Mistral’e böyle bir çağrıda bulunarak yerlilerin ve köylerde yaşayanların eğitim sorunlarına katkıda bulunmasını ister. Meksika’nın, ozanın yaşamında ayrıcalıklı bir yeri vardır. Çünkü ona ve yapıtlarına layık olduğu değeri veren ülkesi Şili değil Meksika halkı olmuş ve heykelini dikerek bir okula onun adını vermiştir.

1922 yılında Meksika’ya geldiğinde amacı yalnızca eğitim reformuna katkıda bulunmak değil halk kütüphanelerinin oluşumunda ve kuruluş çalışmalarında rol almaktı. 1925, 1938 ve 1954 yıllarında kısa ziyaretler yapmak üzere Şili’ye dönen Mistral, Pablo Neruda’ya yapılan haksızlıklara tepki göstermesi nedeniyle Gabriel González Videla ( 1946-1952) hükümetinin şimşeklerini üzerine çeker. Bunun sonucunda uzun yıllar yapıtlarını basan El Mercurio ve El Diario Ilustrado gazeteleri artık ona ayıracak bir sayfaları olmadığını bildirdiklerinde şair bu durumun tek sorumlusunun Videla olduğunu anlar. “28 yıldan sonra neden göstermeksizin ve bir tek açıklamada bulunmadan beni kovdular, emir yüksek yerden gelmiş olsa gerek…”  diyerek üzüntüsünü ifade eden Mistral, 1927-31 yılları arasında devlet başkanı olan Ibañez’in dikta rejimine etkin saldırılarından dolayı altı aylık emekli maaşının kesilmesi ile geçim sıkıntısına düşer. Tüm bu haksız davranışlarla karşı karşıya kalan şair kendi arzusuyla geriye kalan 34 yıllık yaşamını canı gibi sevdiği ülkesinden uzakta geçirir. “Beni ülkemden  kovdular ama ben babama çekmişim serseri mayın gibi durmaksızın oradan oraya dolaşıp durdum”  ifadesi şairin duygularını yansıtan anlamlı sözcüklerdir.

1957 yılında New York‘ta öldüğü zaman ülkesinde değeri geç de olsa anlaşılmış ve Şili’de bir günlük yas ilan edilmiştir. Mistral’in çalışmalarını ilk kez basan ne ülkesi Şili ne de uzun yıllar kaldığı Meksika olmuştu. Bu onuru elde eden kuruluş New York’da bulunan Instituto de “Las Españas” oldu. Yazınsal çalışmaları bundan sonra tanınmaya başlayan Gabriela, Latin Amerika Yazını’nın en özgün çalışmalarını yapan ünlü bir yazarı olarak tüm dünyada adını duyurdu.

Prof Dr. Hale Toledo – Ankara Üniversitesi İspanyol Dili ve Edebiyatı

SARIL BANA

“Yüreğimin yünceğizi
göğsümde ördüm ben onu,
üşüyen, donan yünceğiz
sarıl bana, öyle uyu!

Keklik yoncalarda uyur
bak yüreğim nasıl vurdu,
ürkme nefesimden n’olur
sarıl bana öyle uyu!

Ey titreyen taze fidan
yaşamak mı bu korku,
ayrılma göğsümden bir an
sarıl bana öyle uyu!

Her şeyi yitirdim ben
korkutuyor beni uyku.
Kolumu bırakma sakın
Sarıl bana, öyle uyu!”

Gabriela Mistral

Slide2

Slide3

Slide4

Slide5

Slide6

Slide7

Slide8

Slide9

Slide10

Slide11

Slide12

Slide13

Slide14

Slide15

Slide16

Slide17

Slide18

Slide19

Slide20

Slide21

Slide22

Slide23

Slide24

Slide25

Slide26

Slide27

Gabriela Mistral

